ثواب زیارت امام حسین(ع) با زیارت سیدالکریم، اهدایی امام هادی(ع) به تهرانی ها

نیمه ذیحجه مصادف با سالروز ولادت دهمین پیشوای مسلمانان حضرت امام علی النقی امام هادی(ع) می باشد امامی که در دوران زندگانی خلفای عباسی در حصر بود و در دوران حاضر نیز به واسطه خطبه غدیریه و دفاع از مولی الموحدین امیرالمومنین(ع) آماج حملات ناجوانمردان در فضای مجازی قرار گرفته است.
نیمه ذیحجه مصادف با سالروز ولادت دهمین پیشوای مسلمانان حضرت امام علی النقی امام هادی(ع) می باشد امامی که در دوران زندگانی خلفای عباسی در حصر بود و در دوران حاضر نیز به واسطه خطبه غدیریه و دفاع از مولی الموحدین امیرالمومنین(ع) آماج حملات ناجوانمردان در فضای مجازی قرار گرفته است. لذا دوران امام هادی(ع) به واسطه ایستادگی ایشان در مواجه با خرافات و انحرافات دوران خاصی می باشد.

* آگاه‌سازی در مقابل فتنه خلق قرآن

از مباحث رایج در زمان امام هادی (ع) موضوع «خلق قرآن» بود. عده‌ای اعتقاد داشتند که قرآن مخلوق خداوند و حادث است و منکر قُدُم آن بودند و گروهی دیگر معتقد بودند که قرآن مخلوق نیست و قدیم است. این موضوع باعث درگیری بین گروه‌های مختلف شده بود و چون در برخی موارد حمایت حاکمان را نیز به دنبال داشت، رنگ سیاسی نیز به خود گرفت تا جایی که در زمان مامون، اعتقاد به خلق قرآن، ملاک ابقا یا برکناری قاضیان و کارگزاران حکومت شده بود و مامون فرمان داد هر کس منکر خلق قرآن است، از کار برکنار شود.

در زمان واثق نیز این موضوع به شدت دنبال شد و واثق برای آزادی اسیران مسلمان که در اختیار رومیان بودند،‌ تنها فدیه آن دسته از آنان را پرداخت که به خلق قرآن اعتقاد داشتند. هم‌چنان که احمدبن حنبل، رئیس مذهب حنبلی به همین سبب تازیانه خورد و دانشمندان بسیاری به زندان رفتند. در این میان بهترین تدبیر، حرکت امام هادی (ع) بود که در پاسخ به پرسش برخی شیعیان در این‌باره، آنان را از ورود به این درگیری‌ها بر حذر داشت و نوشت: خداوند ما و تو را از این فتنه حفظ کند به نظر ما، جدال درباره قرآن بدعت است و پرسشگر و پاسخ‌دهنده در آن شریک‌اند. آفریننده‌ای جز خدا نیست و به جز او همه مخلوق‌اند قرآن نیز کلام خداست و از پیش خود نامی بر آن قرار مده که از گمراهان خواهی بود[۱].
امام هادی (ع) با این موضع‌گیری حکیمانه و صریح خویش، شیعیان را رهبری کرده، در این پاسخ، طرح مخلوق بودن قرآن و عدم آن را از اساس بدعت و غیرقابل اعتنا برشمردند و با تاکید هر چه بیشتر، شیعیان را نیز از ورود به این مباحث و توجه به اعتقادات دیگران در این مورد برحذر داشتند.

هدیه امام هادی(ع) به تهرانی ها


راز بزرگی نهفته است در کلام گهربار امام هادی ـ علیه السلام ـ به یکی از اهالی ری که از زیارت حسین بن علی (ع) ‌از کربلا بازگشته بود فرمودند: اگر قبر عبدالعظیم(ع) را در «ری» را زیارت می‌کردی، مانند آن بود که حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده باشی لذا مقید ساختن جمله «من زار عبدالعظیم بِرِی» با نشانه‌گذاری و تأکید مکانی که هیچ کس را بهانه‌ای برای گمراه شدن از نشانی ارایه شده نباشد و از سوی دیگر، قرینه ساختن سرزمین «ری» با «کربلا» از ویژگی‌های این کلام گهربار حضرت هادی (ع) است.

در واقع حضرت پاداشی برابر زیارت امام معصومی که براى هيچ یک از امامان معصوم به اندازه زيارت ایشان تأکید نشده است و حضرت صادق(ع) فرمودند: «والله لو اني حدثتکم بفضل زيارته و بفضل قبره لترکتم الحج راسا و ما حج منکم احد...»؛ به خدا سوگند اگر در فضيلت زيارت و فضيلت مزار امام حسين (ع) به شما مي‌گفتم، به کلي حج را ترک مي‌کرديد و هيچ کس از شما حج نمي نمود. (کامل الزياره، ص ۲۶۷) برای مردم تهران به ارمغان گذاشتند.
ده کلام گهربار از امام دهم هادی امت(ع)

1- ألنّاسُ فِی الدُّنیا بِالأَموالِ وَ فی الآخِرَةِ بِالأَعمالِ
مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند
(بحارالانوار، ج۷۸، ص ۳۶۸)

2- اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزمِ
بجای حسرت و اندوه برای عدم موفقیتهای گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن.(میزان الحکمة، ج۷، ص۴۵۴)

3- مَن هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّه
کسی که ارزش و شخصیت خود را پست شمارد، از شرّ او آسوده مباش
(میزان الحکمة، ج۳، ص ۴۴۱)

4- أَلهَزلُ فُکاهَةُ السُّفَهاءِ وَ صَناعَةُ الجُهّالِ
مسخره کردن (و بذله گویی) دیگران، تفریح سفیهان و کار جاهلان است.
(بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹)

5- مَن تَواضَعَ فِِی الدُّنیا لِاخوانِهِ فَهُوَ عِندَ اللهِ مِنَ الصِّدّیقینَ وَ مِن شیعَةِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طالبٍ† حَقّاً
کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب خواهد بود.(احتجاج، ج۱، ص ۴۶۰)

6- لَو سَلَکَ النّاسُ وادِیاً شُعباً لَسَلَکتُ وادِیَ رَجُلٍ عَبَدَاللهَ وَحَدَهُ خالِصاً
اگر مردم در راههای مختلف حرکت کنند. هر آینه من در مسیر و وادی مردی حرکت خواهم کرد که خدا را به تنهایی خالصانه عبادت می کند.(میزان الحکمة، ج۳، ص ۶۰)

7- ألعُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ، داعٍ اِلَی الغَمطِ وَ الجَهلِ
خودپسندی مانع تحصیل علم است و انسان را بسوی نادانی و خواری می کشاند.
(بحارالنوار، ج۶۹، ص ۲۰۰، میزان الحکمة، ج۶، ص ۴۶)

8- مَن رَضِیَ عَن نَفسِهِ کَثُرَ السّاخِطُونَ عَلَیهِ
کسی که پر مدّعی و از خود راضی باشد (یعنی تنها کار خود را می پسندد) ؛ مردم نسبت به چنین شخصی خشمگین و بدبین خواهند شد.(بحارالانوار، ج۱۷، ص ۲۱۵)

9- ألحِکمَةُ لاتَنجَعُ فِی الطِّباعِ الفاسِدَةِ
حکمت و دانش در دلهای فاسد اثر ندارد. (بحارالانوار، ج۷۸، ص ۳۷۰)

10- أقبِل عَلی شَأنِکَ فَاِنَّ کَثرَةَ المُلقِ یَهجِمُ عَلَی الظَّنِّ وَ اِذا حَلَلتَ مِن أخیکَ فی مَحَلِّ الثِّقَةِ فَاعدِل عَنِ المُلقِ اِلی حُسنِ النِّیَّة
شخصیت خود را محترم شمار و تملق مکن چون تملق موجب سوءظن می گردد، زمانی که برادرت را مورد وثوق یافتی از تملق احتراز کن و نسبت به او حُسن نیّت داشته باش. (محجّة البیضاء، ج۵ ، ص ۲۸۳)
 

 

Secured by Siteground Web Hosting